maandag 5 maart 2018

Rombombom - Naaien voor toneel

Enkele weken geleden kreeg ik de vraag om kleren te maken voor kleinzoon Storm die meedoet in een toneelstuk. Hoe zou ik dat kunnen weigeren...

Samen met de regisseur van het stuk, de andere oma van Storm, reed ik naar de stoffenwinkel. We gingen op zoek naar stofjes om een makkelijk zittend pakje te maken, in de stijl van De Kleine Prins.
De juiste kleuren werden vlug gevonden. Een dikke sweaterstof in felgroen en een oker/oranjekleurige t-shirtstof voor de sjaal.




Voor de broek gebruikte ik nogmaals het patroon uit Ottobre 4/2016.

De broek ging vlot en was zeer vlug klaar. Zoals steeds had ik meer problemen met het bepalen van de lengte van het elastiek dan met het naaien van de broek ;).
Ik maakte de broek een maatje groter dan vorige keer. Dat had ik niet moeten doen, Storm groeit wel, maar vooral in de lengte ;). Volgende keer dus terug maatje 110 en dit een héél stuk verlengen.

Voor het truitje gebruikte ik de "Paco Polo" uit LMV  4/2015. De lange mouwen paste ik aan naar korte.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar telkens ik iets uit LMV maak, zit ik ergens strop. Ik vind de tekeningen niet zo duidelijk en soms lijkt het mij of de tekst die er bij staat over iets anders gaat dan wat ik op de tekening zie ;).
Zo ook nu weer. Het polopat wilde van geen kanten lukken.

Ik gaf het bijna op toen ik er aan dacht om bij Hanne te rade te gaan. Ik had geluk: ze was thuis, was ook aan het naaien en ik mocht direct komen. Ik duffelde me heel goed in en sprong op mijn fiets.
Oef, Hanne zag de oplossing. Mijn knipjes waren niet diep genoeg en door de dikke stof had ik niet zo precies gewerkt. Hanne voerde enkele kunstgrepen uit en in enkele minuutjes was het patje oké.

Voor de rest zat het shirt direct in elkaar.



Alhoewel ik ook dit patroon reeds verlengde, driegde ik de zoom. Slim van mij, want zoals ik al wel had kunnen verwachten: het hing een beetje te kort bij Storm. Een heel klein zoompje gestikt en het past perfect.



Ik wilde kamsnaps gebruiken voor de sluiting, maar had niet de juiste kleur. Ik denk dat de stof ook te dik zou geweest zijn. Ik gebruikte kleine stukjes velcro en naaide deze vast, dat werkt ook.



De sjaal was niet veel werk. Dicht stikken, door keergat draaien, keergat dichtnaaien en voilà, het hele pakje klaar.



Ik ben zo benieuwd naar de voorstellingen! Het is een stuk speciaal bedoeld voor peuters van ongeveer 1,5 tot 3 jaar. Behalve Storm doen ook zijn mama, een van zijn tantes en de vriend van een van onze dochters mee en verder nog veel tieners die deel uitmaken van het Jeugdteater van Hofpoortteater Elckerlijc te Turnhout.
Enkele weken geleden gingen mijn man en ik met Otis (bijna 2 jaar) naar de try out kijken. Ik was aangenaam verrast! Otis keek een uur lang geboeid toe en gaf zelfs geregeld applaus!

Wil je ook komen kijken? Dat kan! Via deze link kan je nog tickets reserveren.
https://www.elckerlijc.com/seizoen-2017-2018/jeugdvoorstelling/rombombom/

En zie je dan een klein jongetje in het groen ronddartelen: dat is onze kleinzoon Storm. Zo trots dat hij dit mee kan doen!





6 opmerkingen:

  1. Knap gemaakt. Fijn dat je het shirtje met wat hulp zo mooi hebt kunnen maken. Jouw kleinzoon is met deze kleertjes helemaal klaar voor de voorstelling.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk 2 van die oma's die zo betrokken zijn. Het pakje ziet er leuk uit! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zal hij schitteren op het toneel, heel knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In dat leuke pakje, zal hij beslist een fantastische Rombombom zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee dat kan je niet weigeren.Dat is blinken van trots! Zowel kleinzoon als oma.😊

    BeantwoordenVerwijderen