donderdag 11 januari 2018

Lili

Eindelijk, ein-de-lijk, heb ik een tas gemaakt uit het boek van Annelies. Ik had al heel vaak het boek doorbladerd, maar nu kwam het er van: ik maakte een tas. En niet één tas, maar ineens vier tassen!

Vlak voor de feestdagen kreeg ik het in mijn hoofd om voor elk van de kinderen en hun partners een (gevulde) tas te maken. Maar welke? En met welke stof?

"Lili" sprong er wel een beetje uit in het boek. Een tas die me voor elk van de dochters en schoondochter geschikt leek.
Even in mijn voorraad gedoken en ik vond al direct dé geschikte stof voor de buitenkant. Een staal van een gordijn dat ik enkele jaren geleden kocht en waarover ik bleef twijfelen wat er mee te doen.
Een mooie, stevige stof met een ietsiepietsie blingbling er in.



Ook voor de binnenkant had ik nog iets geschikt liggen. Enkele meters stevig katoen waarvan ik ooit dacht er gordijnen mee te maken, maar dat is er niet van gekomen.



Onderaan de tas gebruikte ik nepleder, afkomstig van een tafelloper.



Al vlug besloot ik om het ritszakje dat in de Lili hoort te zitten, niet te maken. Er was niet voldoende stof over en, belangrijker, ik had niet voldoende tijd.

Ik verstevigde de buitenstof met plakkatoen, op de binnenstof streek ik dikker vlies H630. Tegen de bodem van de binnenstof deed ik een stukje Decolvil light zodat de tas toch zeker zou blijven staan.
Het zoeken van de stof, knippen en verstevigen kostten me meer tijd dan het in elkaar naaien.

De handgrepen maakte ik uit dezelfde stof als de buitentas. Om deze te verstevigen gebruikte ik onderstaande rol. Zijn er hier naaisters die het herkennen? Ik kreeg het van de moeder van een vriendin die haar naaikamer opruimde. Superhandig voor het maken van handgrepen!



Alles wat ik nodig had, vond ik in mijn voorraad. Zelfs een nieuw klosje zwart garen kwam ik tegen. Zo content dat ik niet naar de winkel hoefde voor benodigdheden ;).

Bodem + buitenstof + handgrepen ziet er zo uit.



Alle vier de binnen- en buitentassen staan te wachten om geassembleerd te worden.



Ik had niet voldoende rivetten in huis, dus besloot ik de handgrepen extra vast te stikken. Net op tijd dacht ik aan mijn labeltje.




De binnenkant, zonder ritstasje, netjes afgewerkt.



Yes, alle vier de tassen tijdig klaar!



Ik trok naar de plaatselijke Oxfam-winkel voor allerlei lekkers om de tassen te vullen. Als finishing touch kwam er nog een zakje met overheerlijke wafeltjes (voor het goede doel) bij.



Zo jammer dat er geen stof over is om er eentje voor mezelf te maken...  'k Zal een ander mooi stofje moeten uitzoeken en terug aan de slag.
Lili, een heel tof model om te maken!











8 opmerkingen:

  1. Amai zo schoon seg ! Ik ben ook een schoondochter bij een mama van 4 zonen, maar die naait helaas niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow weer heel mooi gemaakt Leen. En je hebt een talent om steeds weer de juiste combinaties van kleuren te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie tassen. Dochters en schoondochter zijn gelukzakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toffe tassen !! En wat een goed idee om voorgevormde tailleband (plak-en-vouw-om) te gebruiken als versteviging voor de hengsels. Moet ik onthouden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amaai zo 4 in ene keer! Knap werk. Wat een verwennerij. En lukt dat nepleer goed om te stikken? Ik heb hier toch wel wat zitten klungelen. En die versteviging van je riemen daar zei mijn moeder "rokband" tegen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap! En wat lieg dat je ze zo verwent hebt. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi Leen! En gordijnenstof voor de buitenkant, en stof die je gekocht had om gordijnen van te maken als binnenkant :-) geweldig! Zo creatief dat jij bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, jij runt een echt naai-atelier! Tof ook om te zien dat ik niet de enige ben die graag werkt met de stoffen die ze nog heeft liggen. Dit zijn 4 mooie en perfect afgewerkte Lili's geworden!

    BeantwoordenVerwijderen