zaterdag 27 januari 2018

Bedrukte Aster-sweater

Ik wilde al langer eens een sweater maken voor mezelf. Hier en daar kwam ik de Aster-sweater tegen van LMV. Het zag er vrij gemakkelijk uit, dus op zoek naar stof. Ik vond een mooi okergeel stofje, ideaal om zelf nog te bedrukken tijdens de lessen Vrije Grafiek.

Hier en daar las ik dat de Aster-sweater redelijk kort was, zowel aan het lichaam als de mouwen. Ik verlengde het patroon met 13 cm, de (driekwart)mouwen met 17 cm, zodat het lange mouwen werden. Het mooiste aan deze sweater vond ik de hals. Alle tips op verschillende blogs gelezen, opmerkingen in acht genomen en daarna de stof geknipt.

Om de stof te kunnen bedrukken, kleefde ik ze met spuitlijm op stevig karton. Zo bleef ze zeker mooi glad liggen op de zeefdruktafel.
Een mooi kleurtje gemengd en tijdens 1 lesdag kreeg ik alle stukken stof bedruk.

Ik ben zeer tevreden over de bedrukking; fijne lijnen, fijne figuren, niet te opvallend...






Om de inkt te fixeren, streek ik thuis (langdurig) over de stof. Daarna kon het naaien beginnen.
Dit verliep zó vlot, dat ik tussendoor vergat foto's te nemen.




De sweater zag er geweldig uit, op de kleerhanger. Maar toen ik hem aanpaste...
Hij past bij mij, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het model flatteert me absoluut niet. Vooral de halslijn was niet mooi, net hetgeen waarvoor ik graag dit model wilde maken :(. Er zijn foto's, maar ze zijn niet geschikt voor publicatie ;).

Teleurgesteld nam ik de sweater mee naar de les. Iedereen was vol lof. Een van onze leerkrachten trok hem aan en bij haar zat hij als gegoten! Perfect van lengte, zowel aan het lichaam als aan de mouwen én de halslijn was zoals ik het bedoeld had.
Helaas, geen foto om hier te publiceren.

Enkele dagen later wilde Sabine tijdens ons HandWerkCafé wel even voor me poseren. Ook bij haar zat de sweater direct goed. De halslijn paste mooi aan.





Detail van de schouder en van de bedrukking.



Zij was direct kandidaat om de trui over te nemen ;).
 


Jammer voor haar, maar ik kan er (nog) geen afstand van doen. Hij mag nog een tijdje op de kleerhanger blijven hangen, zodat ik er naar kan kijken.














8 opmerkingen:

  1. zo spijtig dat hij bij jezelf niet mooi zit, want het is superstof !!!! Keimooie bedrukking, kan je het niet recupereren voor een ander model top ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Dank je wel Carla! Ik denk dat ik gewoon nog eens een nieuw stofje bedruk en dan een ander modelletje voor mezelf maak ;).

      Verwijderen
  2. Dat is wel heel jammer dat je 'm zelf niet kan dragen, want het is een mooie trui geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat jammer, je keek er zo naar uit en dan niet het resultaat zoals je bedacht had.
    Ik zou de trui ook nog een tijdj laten hangen, weggeven kan altijd nog.
    Nu maar op zoek naar een nieuw patroon, maar dat gaat vast goed komen.
    Fijne avond, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knap gemaakt en super jammer dat je hem zelf niet kan dragen. De kleur is ook heel mooi!
    Ik begrijp dat je er nog niet direct afstand van kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stof bedrukken? Hoe kom je er op! Heel erg tof maar oh hoe jammer dat de trui jou niet goed staat. Ben je wel zeker? Ik vind hem anders heel erg mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat heb je echt super knap gedaan Leen! Met die bedrukking, petje af hoor. En ik begrijp je terleurstelling dat de trui jou niet past, dat is niet wat je in gedachten had. Maar ik ben er zeker van dat er nog passende zelfbedrukte kledingstukken gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen