zondag 10 december 2017

Workshoppen met Handwerkjuffie

Reeds heel lang volg ik Stéphanie, alias Handwerkjuffie, op haar blog. Ik werd aangetrokken door haar fleurige, kleurige ontwerpen en ben helemaal fan van haar herinneringsdekens: dekens maken van kleding waarvan je geen afstand kan nemen, iets wat ik ook reeds deed.

Het was lange tijd stil op de blog van Stéphanie, maar begin dit jaar was ze er terug. En met even leuke en vrolijke berichtjes en projectjes als vroeger.
Toen ik in september las dat ze workshops ging geven, hoopte ik dat ze ook richting Belgë zou komen. Of nog beter, richting ons HandWerkCafé... Ik trok mijn stoute schoenen aan en mailde Stéphanie of ze ook in ons groepje een workshop wilde geven en kreeg een enthousiaste mail terug!

Een datum werd geprikt, even met de groep overleggen welk patroon we zouden haken en het aftellen kon beginnen.

Vorige week donderdag was het zover: Handwerkjuffie kwam bij ons workshoppen! Met z'n twaalven zaten we vol verwachting te babbelen toen Stéphanie, na een rit van 140 km, bij ons arriveerde. Even voorstellen en al direct werd onze werktafel een bron van inspiratie.

De snoepjes kwamen van ons, de mooie werken van Stéphanie.

Een van onze handwerksters is net oma geworden, vandaar de lekkere suikerbonen.

Na de uitleg van Stéphanie haalden we ons garen en haaknaalden boven. De meesten maakten de sjaal, twee begonnen aan de wanten.



Iedereen geconcentreerd aan het werk. Zo stil is het niet dikwijls tijdens ons HandWerkCafé ;).


 



Stéphanie gaf ons tips i.v.m. het opzetten, vasthechten tijdens het haken zónder stopnaald, kleurwisselingen, onzichtbaar aanhechten van twee draden... Een voormiddag waar we veel van opstaken.

Waar nodig, stak ze een handje toe.




Leuk ook om Stéphanie te horen vertellen. Je merkt dat handwerken en Scandinavië haar passie zijn.



De voormiddag vloog om.







2,5 uur zijn natuurlijk te kort om een sjaal of wanten volledig af te krijgen. We kregen het patroontje mee om thuis verder te kunnen doen. Ik laat jullie zo snel mogelijk de resultaten zien van onze afgewerkte sjaals en wanten.




We hebben genoten van onze workshop met Stephanie. Blij dat ze zo ver wilde komen voor een bezoekje aan ons HandWerkCafé!




PS: Je kan nog steeds meedoen aan de wedstrijd om een van mijn dekens te winnen. Neem hier een kijkje.








8 opmerkingen:

  1. Wat een feestje om haar zo dicht bij je te hebben. Ik ben heel nieuwsgierig naar het resultaat van jullie allen, XX Esher

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er gezellig uit en fijn dat jullie zo enthousiast zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een toffe leerrijke workshop, en aan de reacties van jou en ook de anderen te horen was het zeer gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik volg haar ook al een tijdje, ze maakt mooie dingen.
    Leuk dat ze een workshop kwam geven, weeral iets bijgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat de workshop zo goed heeft uitgepakt, zie je dat het kan verschillen want Vera vond het juist niets. Ik ben benieuwd naar je eindresultaat. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anita (en Vera), mag ik vragen of het om mijn workshop ging die Vera 'niets' vond? En als dat het geval was... waarom dan niet? Ik leer daar graag van :-). Met creatieve groet, Stéphanie

      Verwijderen
  6. Vrijdag ga ik naar de workshop en kijk er heel erg naar uit! Wat een enthousiast verhaal en leuk al die foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen