zondag 30 april 2017

Oud wordt nieuw

Zoals ik al zei, staan er in onze garage al lange tijd oudere meubeltjes van mijn (groot)ouders te wachten op een opknapbeurt. Vorig voorjaar had ik een beetje tijd en heel veel zin.

Als eerste nam ik het oude pronkkastje van mijn grootmoeder onder handen. Het stond tien jaar in een donker hoekje voor het met de zoon en schoondochter verhuisde naar hun studentenflat. Daar mocht het drie jaar dienst doen, waarna het terug in onze garage belandde.



Dat verdiende dit leuke kastje niet. In mijn hoofd had ik al een nieuwe bestemming, maar dan moest er nog wel wat opknapwerk gebeuren.

Ik verwijderde de deurknoppen, de glazen schuifdeurtjes en het glazen legblad. Het kastje werd goed afgewassen en gedroogd. Daarna: kleurtje kiezen. Drie verschillende potten Annie Sloan had ik in huis : Old White, Florence en Provence.



Ik schilderde het kastje met Florence, maar vond het te groen. Vergeten foto's te nemen :(.
Ik mengde Provence met een beetje Old White en lengde het aan met water. Zag er goed uit. Een tweede laag op het kastje en ik was helemaal tevreden over de kleur.



De binnenzijde van het "pronk"gedeelte schilderde ik met Old White.



De binnenzijde liet ik gewoon in de oorspronkelijke kleur. Een paar dagen later een kleurloos laagje was er op en de buitenzijde was klaar!

De legplanken bekleedde ik met restjes tafelzeil. En restjes tafelzeil, die heb ik genoeg ;). Ze kregen een plaatsje onderaan in het kastje.



Op de andere planken bewaar ik mooie bloempotjes voor mijn gehaakte cactussen...



... en het koffieservies van mijn grootmoeder.



Een paar jaar geleden vond ik op de rommelmarkt enkele hele mooie glazen deurknoppen. Ik had er geen bestemming voor, maar ooit zouden ze wel van pas komen. Nu dus. Ik vind ze prachtig!



Mag ik jullie voorstellen: het opgeknapte kastje!


Achter de glazen deurtjes kwamen allerlei snuisterijen: twee beeldjes van mijn grootmoeder, mooie oude glazen die ik van mijn vriendin kreeg, het melkkannetje van mijn moeder, de brillendoos van mijn grootvader, het gouden engeltje dat ik kreeg bij mijn eerste communie, helemaal links onderaan de corsage die mijn man droeg bij ons huwelijk... Het kastje staat vol met leuke herinneringen.



En ook bovenaan kwam het kastje vol te staan ;). Nóg servies en enkele grote vazen, gevuld met breipriemen, penselen, haaknaalden...



Het kastje kreeg een plaats in de (vernieuwde) hobbykamer. Superblij ben ik er mee!












16 opmerkingen:

  1. Wat een metamorfose, een heel mooi kastje is het geworden en het is al goed gevuld, zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hele frisse make over, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geworden. Veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Krak hetzelfde kastje als mijn grootmoeder had. Waar dat gebleven is, zou ik niet weten maar jij hebt dat echt tof opgeknapt. Mooi in je hobbykamer met al die herinneringen zo uitgestald. En dat saksisch servies... ook krak hetzelfde als bij mijn grootmoeder! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Héél mooi en je hebt de perfecte kleur gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Very nice makeover. Thanks for sharing on Sunday's Best.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very nice and I love the color. I have such a hard time painting wood because I like the look of the stained wood. You did a great job. Thanks for sharing with us at #CCBG

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful makeover! I love that colour <3 Thanks so much for linking it up to the Inspiration Galore Project Party!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is dat kastje prachtig geworden! Je mag trots op jezelf zijn en geniet er maar fijn van. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het kastje is prachtig geworden. Het is in 't echt nog mooier dan op de foto. Het past ook perfect in de vernieuwde hobbykamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Such a lovely makeover. You must smile every day looking at your new cabinet. Thanks for sharing at the #ThisIsHowWeRoll Link Party.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful makeover! I'm sure your grootmoeder would love it! I haven't had the nerve to paint any furniture yet. Someday.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. So lovely! It's a great fresh-looking update. Love the glass knobs. Thanks for sharing at Vintage Charm:) xo Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen