dinsdag 14 april 2015

Naaimachine

Als ik tijd heb, is het bij mij dinsdag = naaidag. Vandaag was het echter naaimachinedag. Eindelijk - ein-de-lijk! - heb ik de tijd genomen om de naaimachine van mijn grootmoeder eens onder handen te nemen. Ik durf niet te zeggen hoe lang ze al ergens opgeborgen stond tot ik er eens aan zou beginnen.

Eén van de dochters en de echtgenoot zorgden er gisterenavond voor dat de machine klaar stond, zodat ik er vandaag in kon vliegen. In een stralend zonnetje en met de hulp van de dochter, die deze week vrij heeft.

Zo zag de machine er vanmorgen uit. Het was nog wat erger dan ik verwachtte :(, de houtworm had toegeslagen...



Wat gezocht op internet, advies gevraagd in een winkel in het dorp en besloten om er toch aan te beginnen. 'k Vond het alleen zo jammer dat ik er niet een paar jaar eerder tijd voor had gemaakt.

De machine stond nog opgesteld, met draad in de naald, en een stukje stof onder de naald. Het stofje is afkomstig van een schort van mijn grootmoeder. Nostalgie...



In de schuifjes zaten nog alle toebehoren...



... waaronder ook dit hele mooie olieflesje.



Ook de handleiding...




... en een certificaat uit 1933.



Uuuuren werd er geschuurd en gepoetst, tot alle vernis en roest verwijderd waren.



Voor...



... en na.


Ook het wiel blinkt terug.



Het houtwerk werd volledig met sodawater afgewassen en daarna behandeld tegen houtworm.



Nog iemand tips om de machine zelf terug mooi te krijgen? Vooral het werkblad zou ik graag terug mooi zwart krijgen...






Alles staat nu mooi bij elkaar te drogen en te wachten op een volgende vrije dag dat er verder aan kan gewerkt worden. En neen, ik ga het zeker niet te lang laten staan, want ik kijk er naar uit om dit pronkstuk in de woonkamer te kunnen plaatsen!


3 opmerkingen: